Råd om munhygien

Munnen innehåller alltid massor av bakterier även om det inte syns. En del av dessa bakterier fyller en viktig funktion, andra kan skada tänder och tandkött. Genom god munhygien minskar man antalet bakterier till en nivå som gör de oskadliga.

Här ger vi några råd för att du långsiktigt skall bibehålla en god munhygien.

Borstning av tänder

Borsta tänderna morgon och kväll. Använd en mjuk tandborste så inte tänder och tandkött skadas. Vinkla borsten ungefär 45 grader och borsta försiktigt med små gnuggande rörelser. Om du borstar för hårt och med för långa rörelser kan du skada både tänderna och tandköttet.

Det ska ta två till tre minuter att jobba sig runt i munnen. Eftersom bakterierna samlas runt tandköttskanten är det viktigt att borststråna kommer åt att massera lätt även där. När utsidan på överkäkständerna är ren borsta insidan mot gommen. Avsluta med tuggytorna. Underkäken rengörs på samma sätt.

Utlösande faktorer för tandpressning kan vara att bettet inte passar ihop, att det saknas tänder, eller att de står i ett sådant läge att jämvikten störs. Det kan också handla om att käklederna har skador, eller att det centrala nervsystemet som samordnar tuggsystemet kan vara påverkat, till exempel genom sjukdom eller stress. Orsaken är sällan bara en.

Använd Flour

Fluor är ett bra medel mot karies eftersom det gör emaljen hårdare. Använd därför alltid fluortandkräm.

Att göra rent mellan tänderna

I Sverige är vi duktiga på att borsta tänderna varje dag. Men det krävs mer än tandborstning för att få bukt med bakterierna, eftersom det samlas bakterier och matrester även mellan tänderna. Gör du inte rent mellan tänderna ligger så mycket som 25 procent av munbakterierna kvar. Tandtråd är ett mycket effektivt redskap för att ta bort bakterier och matrester. Tandtråd ska helst användas på kvällen, så munnen är helt ren när du går och lägger dig.